KANAK-KANAK
PINTAR CERDAS DARI ASPEK KECERDASAN BAHASA DI PRASEKOLAH
PENGENALAN
1.1
Pendahuluan
Kepintaran
seorang kanak-kanak yang dianggap sebagai pintar cerdas (PC) boleh dinilai melalui penguasaan bahasanya.
Penguasaan bahasa yang baik pada peringkat usia awal adalah satu ciri pintar
cerdas. Mohamed Awang (1999), menyatakan bahawa bahasa merupakan satu aspek
penting dalam kepintaran. Penggunaan dalam penulisan, pertuturan atau berfikir,
bahasa yang menetukan pengetahuan seseorang. Penguasaan bahasa yang baik dan
awal bagi kanak-kanak menunjukkan mereka memiliki ciri pintar cerdas.
Kanak-kanak
yang memiliki kecerdasan bahasa mampu berkomunikasi dan
berinteraksi dengan baik. Bukan itu sahaja kanak-kanak yang memiliki
kecerdasan ini mampu bercerita tentang sesuatu perkara atau peristiwa dengan
baik. Rohizani dan Hazri ( 2008 ), pula menjelaskan bahawa kecerdasan ini membolehkan
kank-kanak berkomunikasi, mereka yang memiliki kecerdasan ini sangat pandai
bercerita.
Pintar
cerdas dan kecerdasan bahasa saling berkait antara satu sama lain. Kanak-kanak
yang berkepintaran cerdas pasti menguasai bahasa dengan baik. Mereka boleh menulis
dan membaca dengan cepat. Shahbuddin et.al (2006), menjelaskan bahawa
kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan bahasa suka membaca, menulis dan
bercerita.
1.2
Pernyataan
Masalah
Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang telah dilaksanakan bermula pada
tahun 2010 (Kementerian Pelajaran Malaysia, 2010). Kurikulum ini telah memberi
peluang pendidikan yang sama rata untuk semua kanak-kanak yang berumur lima dan
enam tahun. Ini bermakna KSPK ini wajib
dilaksanakan di semua prasekolah annex dan swasta. KSPK tidak mendatangkan masalah jika sekiranya
tahap pencapaian dan prestasi kanak-kanak adalah seimbang. Namun KSPK akan
mendatangkan masalah bagi kanak-kanak
yang dikategorikan pintar cerdas (PC). Jurnal
yang ditulis oleh Ann dan Mohd.Zuri (2008), bertajuk pelajar pintar cerdas dan
masalah yang dihadapi, mendapati bahawa pelajar yang pintar mempunyai masalah terhadap kurikulum yang
tidak mengambil kira kebolehan mereka. Tabatha
(2011), turut menyatakan bahawa kurikulum tambahan dan aktiviti tambahan adalah
sesuai untuk kanak-kanak PC.
Pengayaan yang diberikan kepada
kanak-kanak PC ini selalunya tidak menbuahkan hasil yang baik kerana objektif pengajaran dan standard kandungan masih
menggunakan KSPK. Pengayaan yang
diberikan seperti membaca buku cerita, menyalin ayat dan membina perkataan dari
suku kata, sememangnya mudah dan dapat disiapkan oleh kanak-kanak PC tanpa masalah. Ishak (2003), menjelaskan bahawa
pengayaan yang hendak diberi kepada kanak-kanak PC ini mestilah luar daripada
kurikulum yang sedang diikut oleh kanak-kanak PC. Yahya (2005), kanak-kanak PC semestinya
memerlukan program khas bagi mencungkil potensinya.
Disebabkan
kematangan, kanak-kanak PC akan dapat memahami sesuatu perkara dengan mudah dan
tidak memerlukan banyak bantuan atau tunjuk ajar daripada guru. Mereka juga
suka bercerita dan mengaitkan apa yang diajar oleh guru dengan pembacaan atau pengalaman sendiri. Kematangan
dan penguasaan bahasa yang baik ini menyebabkan mereka banyak bercakap,
bercerita, mengemukakan banyak soalan dan ini akan mengganggu proses pengajaran
dan pembelajaran. Kebiasaannya guru terpaksa menjawab semua soalan yang
dikemukakan. Hal ini terjadi disebabkan,
selagi guru tidak memberi jawapan yang diperlukan selagi itu mereka bertanya. Menurut
Shahabuddin, Mahani dan Ramlah (2006), kanak-kanak PC mempunyai perasaan ingin
tahu yang cukup tinggi mengenai sesuatu perkara. Mereka suka mengemukakan
soalan yang bertalu-talu dan amat berminat mengetahui jawapan tersebut. Disebabkan
permasalah inilah pengkaji menjalankan kajian bagi mengenal pasti kanak-kanak
yang memiliki kercerdasan bahasa itu adalah kanak-kanak PC.
1.3 Tujuan kajian
Tujuan kajian
adalah untuk mengenal pasti kebolehan membaca dan menulis kanak-kanak PC
menggunakan skala permarkahan yang diubahsuai dari skala Ujian Stanford-Binet.
1.4 Objektif Kajian
Objektif kajian
adalah,
- Mengenal pasti kebolehan membaca kanak-kanak PC.
- Mengenal pasti kebolehan menulis kanak-kanak PC
- Mengukur darjah kecerdasan dari aspek bahasa iaitu membaca dan menulis melalui skala permakahan kecerdasan ( diubah suai daripada Ujian Stanford-Binet).
1.5 Soalan Kajian
Secara
khususnya persoalan kajian dibentuk adalah;
1.5.1 Apakah kebolehan membaca kanak-kanak
PC? (SK 1)
1.5.2 Apakah
kebolehan menulis kanak-kanak PC? (SK 2)
1.5.3 Apakah
darjah kecerdasan aspek bahasa kanak-kanak pintar cerdas melalui skala
permarkahan ( ubah suai dari Skala Ujian Stanford-Binet)? (SK 3)
1.6 Kerangka
Konsep
Kanak-Kanak Pintar Cerdas
Bahasa
Membaca (SK1) Menulis (SK2)
Pengukuran Darjah Kecerdasan Aspek Bahasa(SK3)
Rajah 1.1 : Kerangka Konsep Kajian
Kerangka konsep
kajian di atas menunjukkan gambaran keseluruhan pemboleh ubah kajian. Aspek
bahasa akan diteliti semasa membuat pengukuran darjah kecerdasan subjek iaitu
kanak-kanak prasekolah. Pada peringkat
akhir kajian, kebolehan membaca dan menulis subjek dapat ditentukan aras
kecerdasannya. Kenyataan ini adalah mengambil kira apa yang telah dinyatakan
oleh Mohd Majid Konting (1990), pemboleh ubah merupakan ciri yang hendak
dicerap dari setiap individu. Sementara itu, Azizi et.al. (2006), merumuskan
pemboleh ubah adalah ciri yang diperlukan dari individu, objek atau peristiwa
yang nilainya boleh berubah-ubah.
1.7 Definisi Operasional
Beberapa
istilah yang digunakan dalam kajian ini
diberi definisi operasional seperti berikut:
1.7.1 Kanak-Kanak
Menurut Kamus
Dewan Edisi Ketiga (2002), kanak-kanak merupakan anak, anak-anak, budak yang
masih kecil.Kanak-kanak merupakan seorang individu yang berumur bawah daripada
tujuh tahun dan belum akil baligh. Dalam kajian ini, kanak-kanak yang dikaji
merupakan murid prasekolah yang berumur lima dan enam tahun.
1.7.2 Kecerdasan Bahasa
Menurut Mohd.
Shahrani (2006), “kecerdasan bahasa ialah kebolehan umum belajar dan memahami
bacaan dengan baik.” Memahami bacaan dengan baik juga merupakan apa yang
pengkaji ingin lihat dalam kajian ini iaitu semasa subjek menjawab soalan
pemahaman berdasarkan petikan yang dibaca.
Mohamed Awang (
1999) menyatakan bahawa bahasa merupakan satu aspek penting dalam kepintaran.
Penggunaan dalam penulisan dan pembacaan. Menurutnya lagi, kajian tentang
bahasa adalah sebahagian daripada kajian kepintaran manusia. Secara tidak
langsung, kajian juga mempunyai hubung kait antara kecerdasan bahasa
dengan kepintaran seseorang individu.
1.7.3 Pintar Cerdas
Menurut Hasan
Mohd Ali (2006), kanak-kanak pintar cerdas menguasai bahasa dengan fasih pada
usia yang terlalu awal. Mereka juga sudah mampu membaca dalam usia empat tahun.
Dalam kajian ini subjek yang dipilih boleh menbaca dengan fasih.
Pintar cerdas
menurut Ishak Ramly ( 2005 : 143), “boleh dimaksudkan sebagai kanak-kanak yang
mempunyai keupayaan dan kebolehan menunjukkan kegiatan intelektual seperti
kreativiti, pemikiran abstrak, kemahiran lisan, pemikiran logik dan ingatan
baik, tepat dan tajam.” Dalam kajian ini kemahiran lisan dalam aspek membaca
diberi penekanan.
Kesimpulannya,
pintar cerdas dalam kajian ini memberi takrifan
sebagai satu kepandaian luar biasa yang dimiliki oleh seseorang
individu. Kebolehan dan keupayaan mereka akan berkembang lebih awal terutama
bahasa. Kanak-kanak yang dikategorikan dalam pintar cerdas ini menunjukkan
perbezaan yang jelas dengan kanak-kanak lain sebaya dengannya dari segi membaca
dan menulis.
1.7.4 Takrifan Kemahiran Membaca
Yahya
(2006), membaca adalah keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual dan
menghungkannya dengan bunyi atau makna dan berupaya mentafsir maksudnya. Menurut
Abd.Aziz (2000), membaca terbahagi
kepada dua iaitu membaca senyap dan membaca nyarig. Membaca senyap lebih
menjuruskan kepada pemahaman individu yang membaca sementara membaca nyaring
pula lebih kepada menghantar komunikasi kepada pendengar. Menurutnya lagi, membaca nyaring adalah perlu bagi
mengesan kebolehan membaca kanak-kanak. Dalam kajian ini, teknik membaca
nyaring telah digunakan oleh pengkaji dalam mengenal pasti kebolehan subjek
dalam membaca.
Kamarudin
(2001), membaca ialah menyuarakan tulisan, mengambil isi dan fikiran yang
tertulis dan memahamkan kandungannya. Mohamed (1999), pula menyatakan bahawa
membaca adalah aktiviti kompleks yang melibatkan beberapa komponen, antaranya
pengecaman huruf, makna perkataan dan ayat. Dalam kajian ini juga terdapat item
di mana subjek akan membaca petikan dan menjawab soalan pemahaman. Hal ini
bertujuan untuk memastikan subjek faham apa yang dibacanya.
1.7.5 Takrifan Kemahiran Menulis
Menurut
Yahya Othman (2005), menulis bermula dengan menulis huruf, perkataan, ayat dan
akhirnya wacana yang dapat difahami apabila dibaca. Mohd. Shahrani (2006), menyatakan menulis
ialah kemahiran menyampaikan komunikasi. Sulaiman et.al. (2006), menulis
merupakan bahagian utama dalam pendidikan formal, yang mementingkan kemahiran
mental dan menyampaikan komunikasi. Di samping empat kemahiran iaitu bertutur,
membaca, mengira dan menyelidik, pelajar PC mestilah menguasai kemahiran
menulis (Sulaiman, 2007).
Mahzan
(2008), kemahiran menulis merupakan kemahiran yang amat penting bagi melahirkan
seseorang kanak-kanak literasi bahasa yang dapat memperkembangkan akal,
pemikiran dan perhubungan sesama manusia. Kesimpulannya menulis ialah kemahiran
menggunakan lambang-lambang bunyi iaitu
huruf yang disusun atur bagi melahirkan
bunyi-bunyi yang bermakna bagi membentuk perkataan, seterusnya disusun menjadi
ayat-ayat dan dijadikan alat komunikasi. Dalam kajian ini kemahiran menulis
sangat ditekankan terutama dalam kemahiran menulis huruf, suku kata, perkataan
dan ayat bagi menjawab apa yang diuji.
1.7.6 Darjah Kecerdasan
Ishak
Ramly (2003), menyatakan bahawa skor
ujian kecerdasan IQ 140 adalah dikira cerdas atau bergeliga. Ujian
Standford-Binet (Azizi et.al., 2005), memberi beberapa pengelasan markah darjah
kecerdasan seperti yang terdapat dalam jadual 1.1 di bawah:
Markah darjah kecerdasan
|
Pengelasan
|
Lebih
dari 139
|
Sangat superior
|
120
-139
|
Superior
|
110
– 119
|
Sederhana tinggi
|
90
– 109
|
Sederhana
|
80
– 89
|
Sederhana rendah
|
70
– 79
|
Pinggiran
|
Bawah
70
|
Rencat akal
|
( Sumber : Azizi et.al.,
2005 : 144 )
Jadual 1.1: Darjah Kecerdasan Ujian Stanford-Binet.
Dalam kajian ini,
pengkaji menjadikan Ujian Standford-Binet sebagai panduan dalam mengukur markah darjah kecerdasan subjek. Pengkaji
mengubah suai aras markah pada jadual asal, kerana dirasakan aras markah pada ujian Stanford-Binet tersebut adalah
tidak sesuai dengan subjek kajian dan instrumen yang digunakan.Hal ini kerana,
latar belakang sosio budaya tempat asal alat itu dibina adalah berbeza dengan sosio budaya negara kita
(Mohd. Majid, 1990).
1.8 Kepentingan Kajian
Kajian
ini juga sangat berguna dan memberi kepentingan kepada pihak Jabatan Pendidikan
Negeri (JPN) yakni melalui kajian ini mereka dapat mengenal pasti kanak-kanak
pintar cerdas dengan mudah kerana pihak sekolah telah menyenarai pendek
kanak-kanak yang tergolong dalam kategori ini.Hal ini, akan dipanjangkan pula
kepada pihak Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM).
Keduanya
kajian ini penting kepada guru. Guru
dapat mengenal pasti lebih awal dan menyediakan peluang pembelajaran yang
setimpal dengan keupayaan mereka. Guru juga dapat memilih dan menyediakan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang sesuai kepada kanak-kanak PC. Melalui kajian
ini diharapkan dapat membantu guru menyediakan peluang pembelajaran yang sesuai
dengan kebolehan mereka supaya potensi diri mereka dapat dikembangkan.
Kajian ini
penting kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang pintar cerdas agar dapat
mengenal pasti mereka dengan lebih awal. Secara tidak langsung, ibu bapa dapat memberi
ruang dan peluang kepada mereka untuk memperkembangkan keupayaan yang ada dalam
diri mereka. Di samping itu mereka tidak akan menganggap anak mereka tidak
normal kerana kebolehan verbal mereka yang lebih berbanding dengan kanak-kanak
seusianya. Ibu bapa seterusnya boleh menyalurkan kebolehan dan keupayaan anak
mereka ke pihak Permata Pintar dengan memberi peluang anak mereka menjalani
ujian secara “online”.
Kepentingan
kajian ini juga adalah untuk bidang penyelidikan itu sendiri iaitu kajian ini
boleh dijadikan asas kepada kajian-kajian seterusnya di masa hadapan. Di
samping itu ia memberi pengetahuan baru tentang kewujudan kanak-kanak pintar
cerdas dalam sistem pendidikan dan dalam masyarakat. Kajian ini juga diharap
dapat memberi pemahaman tentang bagaimanakah caranya untuk memperbaiki
kelemahan yang ada dalam sistem pendidikan sekarang yang berorientasikan umur?
Bagaimana pula untuk mengubah suai kurikulum yang sedia untuk kanak-kanak PC
ini?
1.9 Batasan Kajian
Kajian ini
terhad kepada mengenal pasti kanak-kanak PC dari aspek kecerdasan bahasa. Kajian
ini dijalankan keatas dua orang kanak-kanak yang berumur lima dan enam tahun di
sebuah prasekolah di Pulau Pinang. Kajian adalah berbentuk kajian kes sahaja. Oleh itu, hasil kajian dapat digunakan untuk
kajian susulan dan tidak digeneralisasikan kepada semua kanak-kanak PC.
Kajian ini adalah dalam bentuk kualitatif dengan menggunakan instrumen
pemerhatian, senarai semak, temu bual dan hasil kerja.
1.10 Rumusan
Kanak-kanak
pintar cerdas ini berbeza keupayaannya berbanding kanak-kanak biasa. Mereka ini
golongan yang minoriti namum mampu memberi impak kepada prestasi sekolah dan
kejayaan sesebuah sekolah. Kajian ini lebih memberi penumpuan kepada bahasa dari
aspek membaca dan menulis. Dengan itu, tujuan dan objektif kajian adalah menjuruskan kepada keupayaan
subjek dari aspek membaca dan menulis. Pengkaji menjadikan Ujian Stanford-Binet
sebagai panduan dalam mengukur keupayaan subjek membaca dan menulis. Subjek yang dipilih setelah ujian sariang dijalankan
adalah seramai dua orang.
BAB
2 :
SOROTAN
KAJIAN
2.1 Pendahuluan
Dalam
bab ini pengkaji cuba untuk meneliti kenyataan yang dikeluarkan pakar berkaitan
dengan tajuk kajian. Di samping itu pengkaji turut membincangkan Ujian Stanford-Binet
dan beberapa teori berkaitan iaitu teori
pelbagai kecerdasan Edward Gardner dan teori
kognitif
2.2 Tinjauan Kajian Berkaitan
Mohd.
Zuri (2002), dalam kajiannya mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi seseorang
itu menjadi PC. Fakor-faktor yang diketengahkan ialah pemakanan, persekitaran,
rakan sebaya, ibu bapa dan sikap pelajar itu sendiri. Hasil kajian itu mendapati
semua faktor yang diketengahkan oleh beliau menyumbang kepada lahirnya PC. Apa
yang berbeza antara faktor-faktor tersebut ialah tahap kekuatan pengaruh terhadap
lahirnya pelajar pintar cerdas.
Mohd. Zuri
et.al. (2008), membuat kajian berkenaan pintar cerdas dari aspek perbezaan
personaliti ekstrovert dan introvert dalam kalangan pelajar pintar cerdas
akademik (PCA) berdasarkan gender. Dapatan kajian tersebut adalah sukar
mengklasifikasikan sama ada PCA merupakan pelajar yang berpersonaliti
ekstrovert atau introvert. Hal ini berlaku kerana setiap pelajar adalah unik.
Poon
(2007), kajian bertajuk “Pola Kecerdasan Pelbagai Di Kalangan Pelajar Pintar Cerdas.” Dapatan
kajian menyatakan bahawa dari konteks perbezaan jantina dan aliran , kecerdasan
paling cemerlang ialah kecerdasan interpersonal. Dari konteks kemahiran
berfikir secara kritis pula, kecerdasan
visual ruang dan verbal linguistik adalah cemerlang. Dapatan dengan
analisis korelasi pula tidak terdapat hubungan yang signifikan anatar
kecerdasan pelbagai merentas jantina dan aliran. Namun terdapat hubungan
signifikan yang positif antara kecerdasan pelbagai merentas kemahiran berfikir
secara kritis.
Berdasarkan
pernyataan di atas, pengkaji menjalankan kajian pintar cerdas ini dari aspek
yang lebih kecil dan subjek yang lebih muda usianya. Kajian yang dijalankan kebanyakannya melibatkan peringkat sekolah
menengah, jarang sekali pada peringkat prasekolah. Dengan itu pengkaji
mengambil inisiatif untuk menjalankan kajian bermula dari peringkat prasekolah.
Pengkaji mengkaji kecerdasan bahasa kerana kepintaran bermula dengan penguasaan
bahasa yang baik.
2.3 Kecerdasan Bahasa
Terdapat
pelbagai pendapat dan pandangan terhadap kanak-kanak PC. Kriteria yang ketara
yang dimiliki oleh kanak-kanak pintar cerdas ini adalah dari segi keupayaan
berbahasanya dan kebolehannya melebihi kanak-kanak yang normal. Yahya Don
(2005) menyatakan bahawa pintar cerdas
adalah kebolehan luar biasa, suka mengemukakan soalan bertalu-talu dan tidak perlu
tunjuk ajar ketika belajar. Hassan Mohammad Ali (2006) menyatakan bahawa
kanak-kanak PC mempunyai kebolehan awal yang dapat dikesan iaitu kebolehan
mengguna bahasa dengan fasih pada usia awal dan kebolehan membaca pada usia
empat tahun.
Mahani,
Ramlah dan Shabuddin (2006), turut mengulas kecerdasan bahasa merangkumi
pembacaan, penulisan dan penggunaan
bahasa sendiri dan bahasa asing. Kanak-kanak yang mempunyai kecerdasan ini juga
boleh mengeja perkataan dan membaca dengan
mudah dan tepat, juga suka membaca buku jika ada masa terluang.
Mohd. Shahrani Ahmad ( 2004: 67), merumuskan kecerdasan
bahasa adalah kebolehan umum belajar dan memahami bacaan dengan baik dan cekap
bersosial.
Dengan
kata lain, kecerdasan bahasa yang diketengahkan oleh pakar di atas sangat
berhubungkait dengan kajian yang dijalankan
2.4 Skala Pemarkahan - Ujian Stanford-Binet
Dr.
Soetjiningsih (1995), Ujian
Stanford-Binet merupakan pengujian yang mudah dan cepat untuk dijalankan ke
atas kanak-kanak tentang perbendaharaan kata dan kemampuan artrikulasi.
Kebiasaanya ujian ini boleh dijalankan secara individu untuk menguji kemampuan
bahasa yang mempunyai hubungan secara langsung dengan keupayaan mental.
Hasan Mohd Ali
(2006), menjelaskan bahawa soalan-soalan “Intelligance Quotient’ (IQ) dalam
Stanford-Binet mengandungi soalan berkaitan dengan tatabahasa, penggunaan
bahasa, memori, konsep, pemikiran, logikal, numerik dan keupayaan mekanikal.
Beliau menjelaskan juga bagi kanak-kanak prasekolah ujian yang biasa
dijalankana ialah bagi mengukur kebolehan dan beberapa aspek perkembangan
seperti pencapaian bahasa.
Ainon dan
Abdullah (2002), menyatakan bahawa Binet
mengukur usia mental dengan mengira berapa item yang dijawab dengan betul
berdasarkan apa yang wajar pada usianya. Yakni, pada usia lima tahun,
kanak-kanak tersebut dapat menjawab item-item bagi kanak-kanak yang berusia
tujuh tahun, maka kanak-kanak itu dikira memiliki usia mental tujuh tahun.
Dengan itu
kajian yang dijalankan ini menjadikan ujian Stanford-Binet sebagai asas dalam
menjalankan kajian adalah sangat sesuai kerana
penguasaan bahasa yang hendak dilihat pada kanak-kanak PC itu adalah
melebihi penguasaan bahasa yang sewajarnya mereka kuasai.Ujian Standford-Binet (Azizi
et.al., 2005), memberi beberapa pengelasan markah darjah kecerdasan seperti
yang terdapat dalam jadual 1.1 di bawah;
Markah darjah
kecerdasan
|
Pengelasan
|
Lebih dari 139
|
Sangat superior
|
120 -139
|
Superior
|
110 – 119
|
Sederhana tinggi
|
90 – 109
|
Sederhana
|
80 – 89
|
Sederhana rendah
|
70 – 79
|
Pinggiran
|
Bawah 70
|
Rencat akal
|
( Sumber : Azizi et.al.
2005 : 144 )
Jadual 1.1: Darjah Kecerdasan
2.5 Teori-Teori
Berkaitan
Terdapat
teori yang mendasari kajian ini iaitu
Teori Kecerdasan Pelbagai Howard Gardner. Kajian ini banyak menekankan akan
penemuan oleh tokoh tersebut dari aspek bahasa.Di samping itu kajian itu juga
sedikit sebanyak menyentuh teori yang diketengahkan oleh Piaget juga dari aspek
bahasa.
2.5.1 Teori
Pelbagai Kecerdasan Howard Gardner
Howard
Gardner merupakan pakar psikologi dari Harvard. Beliau menetapkan terdapat 8
jenis kecerdasan iaitu bahasa, muzik, logik dan matematik, ruang (spatial),
gerak badan atau kinestetik, alam sekitar, interpersonal dan intrapersonal. Namun
dalam kajian ini cuma kecerdasan verbal
atau bahasa yang akan diketengahkan.
Mohd.
Shahrani (2004), menyatakan bahawa kecerdasan bahasa yang diutarakan oleh Howard
Gardner adalah mengetahui erti perkataan, mempunyai kepupayaan menggunakan
perkataan, memahami idea baru dan
menggunakan bahasa untuk menyampaikan media kepada orang lain. Rohizani
dan Hazri (2009:33) pula menjelaskan bahawa kecerdasan bahasa yang dinyatakan
oleh Howard Gardner ialah:
...merupakan kebolehan individu
menggunakan bahasa,makna
perkataan, kosa kata dan
lain-lain yang berkaitan dengan bahasa
termasuk dalam kebolehan mengait
dan memindahkan maklumat.
Kecerdasan ini membolehkan
individu itu berkomunikasi dan
memberikan
makna kepada alam ini melalui bahasa”
Kesimpulannya,
kecerdasan bahasa yang diketengahkan oleh Howard Gardner
melibatkan penggunaan bahasa dalam
bentuk penulisan dan pembacaan. Dengan itu,
kajian ini memang diasakan dari
teori kecerdasan Howard Gardner, namun hanya dari
aspek kecerdasan bahasa sahaja.
2.5.2 Teori
Kognitif
Menurut teori yang diketengahkan oleh Piaget pada
umur dua hingga tujuh kanak-kanak berada pada tahap pra-operasi
(Azizi et.al., 2005). Pada tahap ini
juga perkembangan bahasa kanak-kanak semakin meningkat akibat dari pengaruh
persekitaran dan sosial yang berlaku sewaktu berada di sekolah. Perkembangan
bahasa adalah dalam bentuk dua hala tidak lagi berbentuk egosentrik. Menurut
Rohani Abdullah (2006), Piaget menyatakan pada peringkat ini bahasa kanak-kanak
berkembang dengan pesat.
Abd.Aziz (2000), men urut
Piaget kanak-kanak bersedia untuk belajar sesuatu apabila mereka sudah
sampaipada tahap perkembangan mental yang diperlukan. Hal ini bermakna, paras
kesukaran bahan pembelajaran itu perlu selaras dengan paras kematangan mental
mereka. Dalam kajian ini, kecerdasan
bahasa subjek dikaji adalah dengan mengambil kira tahap perkembangan bahasa
yang anjurkan oleh Piaget.
2.7 Kerangka
Teoritikal
KANAK-KANAK
PINTAR CERDAS
TEORI KECERDASAN TEORI KOGNITIF BAHASA HOWARD (JEAN PIAGET)
GARDNER
PENGUKURAN DARJAH KECERDASAN
KECERDASAN BAHASA
Rajah 2.1: Kerangka Teoritikal
Kajian.
Kerangka
teoritikal ini menerangkan kanak-kanak PC yang dikaji akan diukur menggunakan
markah kecerdasan berdasarkan kepada skima markah darjah kecerdasan yang
diubahsuai dari Ujian Stanford-Binet.
Kecerdasan bahasa yang dijadikan pemboleh ubah kajian ini adalah
menggunakan teori kecerasan pelbagai Howard Gardner dan Piaget. Teori merupakan asas dalam
menjalankan kajian.
2.7 Rumusan
Pengukuran markah kecerdasan berdasarkan kepada ujian
Stanford-Binet menjadi asas kepada pentaksiran markah subjek dari aspek
kecerdasan bahasa iaitu membaca dan menulis. Walau bagaimanapun pengkaji mengubahsuai takat
markah bagi menyesuaikannya dengan subjek yang dipilih. Teori kecerdasan bahasa
Piaget dan teori kecerdasan bahasa
Howard Gardne meletakan bahasa sebagai salah satu adaptasi kognitif dan menjadi
faktor utama perkembangan kanak-kanak yang dikategorikan PC. Perkembangan dan
penguasaan kemahiran bahasa yang baik merupakan aspek awal yang menunjukkan
seorang kanak-kanak itu PC. Maka kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal
pasti kebolehan membaca dan menulis kanak-kanak PC.
BAB 3
METODOLOGI
KAJIAN
3.1 Pendahuluan
Tujuan kajian
adalah untuk mengenal pasti aspek bahasa iaitu membaca
dan menulis kanak-kanak PC di prasekolah. Bab ini akan menerangkan tentang
reka bentuk kajian, subjek kajian, instrument kajian iaitu pemerhatian, senarai
semak dan hasil kerja. Selain itu, bab ini juga menerangkan berkenaan prosedur
pengumpulan data dan menganalisis data melalui pemerhatian, senarai semak dan
hasil kerja. Pada akhir bab ini,juga diterangkan berkenaan kesahan dan keboleh
percayaan instrumen dan rumusan.
3.2 Reka Bentuk Kajian
Kajian
yang dijalankan merupakan kajian kes di
sebuah kelas prasekolah di Pulau Pinang. Malek (2007), menyatakan kajian kes diguna
untuk mendapatkan maklumat berdasarkan sesuatu isu atau masalah terhadap
individu atau sekelompok murid. Kajian kes melibatkan pengumpulan data secara
pemerhatian, borang senarai semak dan hasil kerja subjek, dan tidak melibatkan penggunaan menganalisis data secara nombor atau statistik. Tujuan kajian ini adalah untuk
mengenal pasti kebolehan membaca dan menulis bagi subjek yang terlibat. Dengan
itu, kajian ini tidak akan membuat generalisasi keseluruhan kanak-kanak PC.
Kerangka reka bentuk kajian dapat digambarkan seperti rajah di bawah:
Kerangka Reka Bentuk Kajian
KAJIAN KES
KUALITATIF
PEMERHATIAN HASIL
KERJA
-MEMBACA -MENULIS
MARKAH
KECERDASAN
Rajah 3.1 : Kerangka Rekabentuk Kajian
Reka bentuk kajian yang dijalankan
dapat dirumuskan dalam rajah 3.1 di atas. Kajian yang dijalankan adalah kajian
kes. Kajian ini berbentuk kualitatif dengan menjadikan pemerhatian menggunakan
borang senarai semak dan hasil kerja sebagai instrumen kajian. Pemerhatian
menngunakan borang senarai semak adalah untuk menguji aspek membaca dan hasil
kerja pula untuk menguji aspek menulis.
3.3 Subjek Kajian
Kajian yang
dijalankan menggunakan persampelan purposif kerana ia melibatkan pemilihan subjek
adalah bagi bertujuan untuk mendapatkan data dan maklumat yang dikehendaki dalam
menjawab persoalan ( Azizi et.al.,2006). Menurut Hashim (1984), pengkaji
menggunakan pertimbangan sendiri untuk memilih subjek kajian dan hanya memilih
subjek yang sesuai dengantujuan kajiannya. Berdasarkan kepada pernyataan pakar
di atas pengkaji telah memilih subjek kajian berdasarkan pemerhatian dan
pertimbangan sendiri yang dirasakan subjek yang dipilih adalh sesuai dengan
kajian yang dijalankan. Subjek yang
dipilih adalah seramai dua orang kanak-kanak prasekolah yang berumur lima dan enam tahun di Pulau Pinang. Rasional
pemilihan dua subjek sahaja adalah, selepas dijalankan ujian saringan (Lampiran
A), hanya dua subjek ini yang mencapai markah kercerdasan pintar cerdas. Di samping itu, masa kajian
yang singkat, sukar untuk membuat kajian di kawasan atau sekolah yang lain.
3.4 Instrumen Kajian
Terdapat
pelbagai alat atau instrumen kajian yang
oleh digunakan untuk mengumpul data dan maklumat
yang diperlukan dalam kajian. Menurut
Malek (2007) instrumen kajian boleh dibina oleh pengkaji sendiri atau
dipilih dari alat kajian, inventori atau ujian yang sedia ada. Kaedah kualitatif pula
tidak melibatkan angka-angka untuk mentafsirkan data atau maklumat tersebut. Kaedah
pengumpulan data adalah melalui pemerhatian, senarai semak dan analisis dokumen
(hasil kerja).
3.4.1 Pemerhatian Dan Borang Senarai
Semak
Pemerhatian yang dijalnkan adalah pemerhatian berstruktur
kerana pengkaji
telah mengenal
pasti subjek kajian dan menggunakan senarai semak dalam melakukan pemerhatian
(Hashim, 1984; Mohd Majid, 1990). Item-item ujian diambil dari buku Instrumen
Penentu Penguasaan Membaca, Menulis dan Mengira (KPM, 2009). Item ujian pada borang senarai semak adalah sama
dengan buku ujian yang akan diberikan pada subjek. Ujian
ini digunakan untuk memperoleh data berkaitan dengan soalan kajian 1 yang melibatkan aspek membaca. Contoh
borang senarai semak disertakan dalam lampiran 3. Borang tersebut mengandungi
item-item seperti berikut:
i.
Namakan
huruf kecil
ii.
Namakan
huruf besar
iii.
Konsonan
iv.
Vokal
v.
Sukukata
kv
vi.
Sukukata
kvk
vii.
Sukukata
yang melibatkan diftong dan difgraf
viii.
Sukukata
kvkv yang berdifgraf
ix.
Perkataan
v + kv
x.
Perkataan
kv + kv
xi.
Perkataan
kv + kv yang melibatkan difgraf
xii.
Perkataan
kv + kv yang melibatkan diftong
xiii.
Perkataan
kvk
xiv.
Perkataan
v + kvk
xv.
Perkataan
v + kvkk
xvi.
Perkataan
kv + kvk / kvk + kv
xvii.
Perkataan
kv + kvkk
xviii.
Perkataan
kv + kvk / kvk + kv melibatkan diftong dan difgraf
xix.
Perkataan
kvk + kvk
xx.
Perkataan
kvk + kvk dengan difgraf
xxi.
Perkataan
mengenandungi vokal berganding
xxii.
Perkataan
kv + kv + kv
xxiii.
Perkataan
kv + kv + kkv
xxiv.
Perkataan
kv + kv + kvv
xxv.
Perkataan
kv + kkvv
xxvi.
Perkataan
kvk + kv + kvk
xxvii.
Perkataan
kv + kv + kvkk
xxviii.
Perkataan
kv + kvk + kvkk
xxix.
Perkataan
kvk + kv + kvkk
xxx.
Perkataan
kvkk + kv + kvk
xxxi.
Perkataan
kv + kvkk + kvk
xxxii.
Membaca
ayat mudah
xxxiii.
Membaca
petikan dan menjawab soalan pemahaman.
Item-item
ini merangkumi Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Tahun Satu dan Tahun Dua (KPM,
2010b). KSSR digunakan kerana terdapat
kesinambungan standard pembelajaran dan standard kandungan dari KSPK. Dalam
kajian ini, pemilihan item tersebut dilakukan kerana seorang kanak-kanak yang
dianggap PC, memiliki keupayaan penguasaan yang lebih dari kanak-kanak normal (Hasan, 2006).
3.4.2 Dokumen ( Hasil Kerja)
Dokumen ialah apa-apa juga bahan bertulis yang mengandungi
maklumat yang hendak dikaji (Hashim,1984).
Pengumpulan data melalui hasil kerja adalah digunakan untuk menjawab
persoalan 2. Dokumen yang dikaji adalah dalam bentuk hasil kerja iaitu hasil
penulisan adalah menjadi bahan untuk dianalisis oleh pengkaji. Beberapa ujian
penulisan (KPM, 2009), telah diberikan oleh pengkaji untuk melihat tulisan dan
jawapan yang diberikan oleh subjek. Contoh ujian ada disertakan (Lampiran 4). Ujian
tersebut menguji kemahiran:
i.
Nama huruf kecil
ii.
Nama huruf besar
iii.
Suku kata v
iv.
Suku kata kv
v.
Perkataan kv + kv
vi.
Perkataan kv + kv +kv
vii.
Melengkapkan perkataan dua suku kata v + kv
viii.
Menulis perkataan kvk
ix.
Melengkapkan sukukata awalan kvk
x.
Melengkapkan perkataan dua suku kata v + kvk
xi.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kv + kvk
xii.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvk + kv
xiii.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvk + kvk
xiv.
Perkataan kv + kv + kvk
xv.
Perkataan kvk + kv + kvk
xvi.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kv + kvk
xvii.
Melengkapkan perkataan suku kata kvkk
xviii.
Melengkapkan perkataan dua suku kata v + kvkk
xix.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvk + kvkk
xx.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvkk + kv
xxi.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvkk + kvk
xxii.
Melengkapkan perkataan dua suku kata kvkk + kvkk
xxiii.
Perkataan kv + kv + kvkk
xxiv.
Perkataan kv + kvk + kvkk
xxv.
Melengkapkan perkataan mengandungi diftong dan vokal
berganding
xxvi.
Melengkapkan perkataan mengandungi huruf konsonan berganding
Pemilihan
item menulis di atas adalah berdasarkan kepada KSSR Tahun Satu
dan Tahun Dua (KPM, 2010b).
Item-item yang dipilih adalah bersesuaian dengan kebolehan subjek kajian.
3.5 Prosedur Pengumpulan Data Kajian
Pengkaji telah
memperoleh surat kebenaran dari pihak Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu dari
Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (EPRD) dan juga surat
kebenaran dari Jabatan Pelajaran Negeri Pulau Pinang (JPN). Kebenaran diperoleh melalui surat rasmi yang
dikeluarkan setelah penghantaran Projek Penyelidikan Sarjana Pendidikan dari
bab satu hingga bab tiga diluluskan. Pengkaji menjalankan ujian saringan
terlebih dahulu bagi memilih murid yang dianggap PC dalam kalangan murid
prasekolah yang dipilih.
Pengkaji
kemudiannya mentadbir ujian melalui dua kaedah iaitu pemerhatian menggunakan
borang senarai semak dan dokumen yang berbentuk hasil kerja subjek. Kajian
dijalankan bermula pada 5 September 2011 hingga 21 Oktober 2011. Kajian ini
dijalankan selama tujuh minggu.
3.5.1 Pemerhatian dan Borang Senarai Semak
Pengkaji
memberi buku ujian membaca dan pengkaji
menyemak senarai semak ujian bacaan. Masa untuk menjawab bagi setiap set soalan
adalah selama 20 minit sahaja. Pengkaji akan membaca soalan dan responden akan
memberi jawapan. Bagi jawapan yang betul pengkaji akan tandakan √ dan × bagi jawapan yang salah.. Pengkaji menyediakan
bahan bacaan dalam bentuk manual kepada subjek.
Terdapat kemahiran seperti mengenal huruf, membatang suku kata, membatang
perkataan, perkataan berimbuhan, membaca ayat dan petikan. Prosedur pengumpulan
data dibahagikan mengikut minggu dapat diringkaskan seperti dalam jadual 3.1
dibawah:
Minggu
|
Fasa & Set
soalan
|
Kandungan soalan
|
1
( 5 – 9 Sept.11)
|
1
(Set Soalan 1, 2,
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9)
|
Mengenal huruf, membatang suku kata, membatang
perkataan dan membaca perkataan
|
2
(12 – 16 Sept.11)
|
1
(Set Soalan 10,
11, 12, 13, 14,15, 16, 17)
|
Mengenal huruf, membatang suku kata, membatang
perkataan dan membaca perkataan
|
3
(19 – 23
Sept.11)
|
2
( Set Soalan 18,
19, 20, 21, 22,23, 24, 25)
|
Membatang dan membaca perkataan berimbuhan, membaca ayat
dan membaca petikan
|
4
(26 -30
Sept.11)
|
2
( Set Soalan 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33)
|
Membatang dan membaca perkataan berimbuhan, membaca
ayat dan membaca petikan
|
Jadual 3.1: Jadual Pengujian
Membaca Mengikut Minggu
Prosedur
pengumpulan data secara lebih khusus diterangkan dalam jadual 3.2 di bawah.
Dalam jadual di bawah pemerhatian dilakukan sebanyak 10 kali dalam masa empat
minggu, setiap kali pemerhatian 20 minit diberikan kepada subjek untuk menjawab
soalan ujian. Pengkaji tidak melakukan pemerhati setiap hari kerana bimbang
akan mengganggu pembelajaran subjek dan pemngajaran guru.
Fasa
|
Hari
|
Kemahiran Diuji
|
Prosedur Pengumpulan
|
1
|
Pertama
|
Mengenal huruf kecil dan besar, fonik
konsonan dan vokal
|
Subjek
membaca manual ujian
membaca yang diberikan secara individu. Pengkaji akan menyemak bacaan
subjek dan tanda √ pada senarai semak jika bacaan adalah betul.
|
1
|
Kedua
|
Membunyikan suku kata kv, kvk, kv
melibatkan diftong dan difgraf dan kvk melibatkan difgraf
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
2
|
Ketiga
|
Membaca perkataan v + kv, kv + kv, kv
+ kv melibatkan difgraf
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang
diberikan secara individu. Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √
pada senarai semak jika bacaan adalah betul.
|
2
|
Keempat
|
Membaca perkataan kv + kv melibatkan
diftong, perkataan kvk, perkataan v + kvk
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
3
|
Kelima
|
Perkataan v + kvkk, Perkataan kv + kvk / kvk + kv, Perkataan kv + kvkk
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
3
|
Keenam
|
Perkataan kv + kvk / kvk + kv
melibatkan diftong dan difgraf, Perkataan kvk + kvk, perkataan kvk + kvk
dengan difgraf
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang
diberikan secara individu. Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √
pada senarai semak jika bacaan adalah betul.
|
3
|
Ketujuh
|
Perkataan mengenandungi vokal
berganding, Perkataan kv + kv + kv,
Perkataan kv + kv + kkv
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
4
|
Kelapan
|
Perkataan kv + kv + kvv,
Perkataan kvk + kv + kvk
Perkataan kv +kv + kkvv
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang
diberikan secara individu. Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √
pada senarai semak jika bacaan adalah betul.
|
4
|
Kesembilan
|
Perkataan kv + kv + kvkk
Perkataan kvkk + kv + kvk, Perkataan
kv + kvk + kvkk, Perkataan kvk + kv +
kvkk
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
4
|
Kesepuluh
|
Perkataan kv + kvkk + kv
Membaca ayat mudah
Membaca petikan dan menjawab soalan
pemahaman.
|
Subjek
membaca manual ujian membaca yang diberikan secara individu.
Pengkaji akan menyemak bacaan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika
bacaan adalah betul.
|
Jadual 3.2 : Jadual Prosedur
Pengumpulan Data Membaca
3.5.2 Dokumen
Prosedur ini
melibatkan pengumpulan data dari hasil kerja kanak-kanak PC yang semua hasil kerja adalah berbentuk
penulisan dan menjawab soalan. Terdapat 24 set soalan yang akan pengkaji
berikan kepada subjek, masa untuk menjawab bagi setiap set soalan ialah 20
minit. Pengkaji mengambil masa lebih lama dalam pengumpulan data kerana ujian
ini dibuat oleh subjek tanpa bantuan dari pengkaji dari segi arahan soalan,
subjek akan membaca sendiri arahan soaalan. Pengkaji hanya memerhati subjek
membuat uji
Set soalan ini
akan diberi kepada subjek pada minggu keempat dan seterusnya sehingga minggu
ketujuh. Pengkaji membahagi
bahan untuk penulisan kepada beberapa kemahiran iaitu menulis huruf, suku kata,
perkataan, perkataan berimbuhan, ayat dan petikan. Pembahagian set soalan
berdasarkan minggu dapat diringkaskan seperti jadual di bawah:
Minggu
|
Fasa & Set
soalan
|
Kandungan
Soalan
|
4
(26 -30
Sept.11)
|
1
(Set Soalan 1,
2, 3, 4, 5, 6,)
|
Menulis huruf
besar, kecil, suku kata v, kv, kv +
kv, kv + kv + kv .Menulis perkataan v
+ kv, kvk, suku kata kvk, perkataan v + kvk, perkataan kv + kvk,
|
5
(3 – 7 Okt.11)
|
2
(Set
Soalan 7, 8, 9, 10, 11, 12,)
|
Menulis
perkataan kvk + kv, perkataan kvk + kvk, perkataan kv + kv + kvk, perkataan
kvk + kv + kvk, perkataan kv + kvkk,
|
6
(10 -14
Okt.11)
|
3
(Set Soalan
13,14, 15, 16, 17, 18, 19,)
|
Menulis
perkataan kvkk, perkataan v + kvk, perkataan kvk + kvkk, perkataan
kvkk + kv, perkataan kvkk + kvk
|
7
(17 – 21
Okt.11)
|
4
(Set Soalan 20,
21 ,22, 23, 24, 25, 26)
|
Menulis
perkataan kvkk + kvkk, perkataan kv + kv + kvkk, perkataan kv + kvk +
kvkk,perkataan diftong dan vokal berganding, perkataan huruf konsonan
berganding
|
Jadual
3.3: Jadual Pengujian Menulis
Prosedur
pengumpulan data secara lebih khusus diterangkan dalam jadual 3.4 di bawah.
Dalam jadual di bawah ujian dilakukan sebanyak 10 kali dalam masa empat minggu,
peruntukan masa ialah 20 minit. Pengkaji tidak melakukan ujian setiap hari
kerana bimbang akan mengganggu pembelajaran subjek dan pemngajaran guru.
Fasa
|
Hari
|
Kemahiran Diuji
|
Prosedur Pengumpulan Data
|
1
|
Pertama
|
Menulis huruf kecil dan besar, suku
kata v
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
1
|
Kedua
|
Suku kata kv, perkataan kv + kv,
perkataan kv + kv + kv
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
2
|
Ketiga
|
Perkataan v + kv, perkataan kvk, suku
kata kvk
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
2
|
Keempat
|
Perkataan v + kvk, perkataan kv + kvk,
perkataan kvk + kv,
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
3
|
Kelima
|
Perkataan kvk + kvk, perkataan kv + kv
+ kvk, perkataan kvk + kv + kvk
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
3
|
Keenam
|
Perkataan kv + kvkk, perkataan kvkk,
Perkataan v + kvkk.
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
3
|
Ketujuh
|
Perkataan kvk + kvkk, perkataan kvkk +
kv
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
4
|
Kelapan
|
Perkataan kvkk + kvk,
perkataan kvkk + kvkk,
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak jawapan
subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
4
|
Kesembilan
|
Perkataan kv + kv + kvkk,
Perkataan kv + kvk + kvkk
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak
jawapan subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
4
|
Kesepuluh
|
Perkataan mengandungi
Diftong dan vokal berganding,
perkataan mengandungi huruf konsonan berganding
|
Subjek
menjawab soalan ujian yang diberikan secara individu. Pengkaji menyemak jawapan
subjek dan tanda √ pada senarai semak jika jawapan yang ditulis adalah betul.
|
Jadual
3.4 : Jadual Prosedur Pengumpulan Data
Menulis
3.6 Prosedur Analisis Data Kajian
Pemprosesan
atau penganalisisan data ialah teknik pengumpulan, penganalisisan dan pengeluaran data. Matlamat
daripada data ialah untuk mendapatkan maklumat yang berguna dan bermakna.
3.6.1 Pemerhatian Dan Borang Senarai Semak
Dala kajian ini
pengkaji akan meneliti cara subjek membaca iaitu membaca terus atau mengeja
terlebih dahulu. Di samping keupayaaan membaca dengan sebutan yang betul dan
lancar. Pengkaji telah membahagi setiap set soalan mengikuti minggu seperti
yang terdapat dalam jadual 3.1 di atas, dengan 10 kali pemerhatian. Pengkaji
akan menganalisis data secara berperingkat-peringkat. Pengkaji tidak memberi
subjek keseluruhan manual (KPM, 2009) untuk Prosedur kajian kerana tidak mahu mengganggu
waktu pembelajaran subjek. Prosedur analisis data kajian dapat diringkaskan adalah
seperti dalam jadual 3.3 di bawah:
Bil
|
Hari
|
Kemahiran Diuji
|
Prosedur Analisis
|
1
|
Pertama
|
Mengenal huruf kecil dan besar, fonik
konsonan dan vokal
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
2
|
Kedua
|
Membunyikan suku kata kv, kvk, kv
melibatkan diftong dan difgraf dan kvk melibatkan difgraf
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
3
|
Ketiga
|
Membaca perkataan v + kv, kv + kv, kv
+ kv melibatkan difgraf
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
4
|
Keempat
|
Membaca perkataan kv + kv melibatkan
diftong, perkataan kvk, perkataan v + kvk
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
5
|
Kelima
|
Perkataan v + kvkk, Perkataan kv + kvk / kvk + kv, Perkataan kv + kvkk
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
6
|
Keenam
|
Perkataan kv + kvk / kvk + kv
melibatkan diftong dan difgraf, Perkataan kvk + kvk, perkataan kvk + kvk
dengan difgraf
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
7
|
Ketujuh
|
Perkataan mengenandungi vokal
berganding, Perkataan kv + kv + kv,
Perkataan kv + kv + kkv
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
8
|
Kelapan
|
Perkataan kv + kv + kvv,
Perkataan kvk + kv + kvk
Perkataan kv +kv + kkvv
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
9
|
Kesembilan
|
Perkataan kv + kv + kvkk
Perkataan kvkk + kv + kvk, Perkataan
kv + kvk + kvkk, Perkataan kvk + kv +
kvkk
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
10
|
Kesepuluh
|
Perkataan kv + kvkk + kv
Membaca ayat mudah
Membaca petikan dan menjawab soalan
pemahaman.
|
Pengkaji
akan meneliti cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga
membaca secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan menyemak
jumlah jawapan betul, kemudian masukkan markah ke dalam jadual 4.1. Setiap
set soalan akan dikira jumlahnya untuk dibuat analisis markah keseluruhan.
|
Jadual 3.5 : Jadual Prosedur
Analisi Data Membaca
Berdasarkan
kepada jadual, di samping mendengar subjek membaca pengkaji juga akan meneliti
aspek cara subjek menyebut perkataan dengan betul dan lancar. Juga membaca
secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan mencatat pada bahagian
analisis pada senarai semak.
3.6.2 Dokumen
Prosedur
analisis data dari hasil kerja menulis adalah dari segi jawapan betul, ejaan
dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Prosedur analisis data diringkaskan seperti
dalam jadual 3.3 di bawah:
Bil
|
Hari
|
Kemahiran Diuji
|
Prosedur Analisis
|
1
|
Pertama
|
Menulis huruf kecil dan besar, suku
kata v
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan
(saiz dan ukuran), pengkaji akan menanda jawapan betul pada senarai semak,
kemudian pengkaji akan mengira jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke
dalam jadual 4.2 untuk dianalisis.
|
2
|
Kedua
|
Suku kata kv, perkataan kv + kv,
perkataan kv + kv + kv
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
3
|
Ketiga
|
Perkataan v + kv, perkataan kvk, suku
kata kvk
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
4
|
Keempat
|
Perkataan v + kvk, perkataan kv + kvk,
perkataan kvk + kv,
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan
ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji akan menanda jawapan betul pada
senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira jumlah jawapan betul, kemudian
dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk dianalisis.
|
5
|
Kelima
|
Perkataan kvk + kvk, perkataan kv + kv
+ kvk, perkataan kvk + kv + kvk
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
6
|
Keenam
|
Perkataan kv + kvkk, perkataan kvkk,
Perkataan v + kvkk.
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
7
|
Ketujuh
|
Perkataan kvk + kvkk, perkataan kvkk +
kv
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran) Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
8
|
Kelapan
|
Perkataan kvkk + kvk,
perkataan kvkk + kvkk,
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran) Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
9
|
Kesembilan
|
Perkataan kv + kv + kvkk,
Perkataan kv + kvk + kvkk
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran). Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
10
|
Kesepuluh
|
Perkataan mengandungi
Diftong dan vokal berganding,
perkataan mengandungi huruf konsonan berganding
|
Pengkaji
akan menyemak ujian subjek berdasarkan kepada
jawapan betul, ejaan dan ketekalan tulisan (saiz dan ukuran) Pengkaji
akan menanda jawapan betul pada senarai semak, kemudian pengkaji akan mengira
jumlah jawapan betul, kemudian dimasukkan ke dalam jadual 4.2 untuk
dianalisis.
|
Jadual 3.6 : Jadual Prosedur
Analisis Data Menulis
Berdasarkan
kepada jadual, di samping meneliti jawapan ujian menulis yang dilakukan oleh
subjek, pengkaji turut meneliticara subjek
membaca iaitu secara terus atau mengeja terlebih dahulu. Pengkaji akan
mencatat pada bahagian analisis pada senarai semak.
3.7 Kesahan Dan Kebolehpercayaan
Setiap
instrumen kajian perlulah mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan. Dalam kajian
ini, kesahan dan kebolehpercayaan adalah dari segi kesahan muka dan kandungan.
3.7.1 Kesahan
Menurut
Azizi et.al (2006), kesahan merujuk
kepada pengukuran yang mampu dan berjaya mengukur apa yang hendak diukur. Dalam kajian ini
kesahan kandungan diguna untuk menilai kesahan kerana instrument yang digunakan
adalah dalam bentuk kemahiran membaca dan menulis. Dalam kajian ini, terdapat
kesahan muka berdasarkan kepada item-item ujian yang menilai apa yang hendak
dikaji oleh pengkaji. Tiada item yang lari dari tajuk yang telah dipilih oleh
pengkaji iaitu aspek membaca dan menulis. Menurut Azizi et.al. (2006), kesahan
muka merupakan soal selidik atau senarai semak itu mengukur apa yang hendak
diukur dan nampak sesuai semua item-itemnya.
Kesahan yang kedua telah digunakan
oleh pengkaji ialah kesahan kandungan. Kesahan kandungan, instrumen yang
digunakan telah dirujuk kepada Ketua Panitia Prasekolah dan Ketua Panitia
Bahasa Melayu di sekolah yang di kaji. Ketua Panitia Prasekolah telah mengajar
prasekolah selama 14 tahun. Beliau mengajar prasekolah sejak dari tahun 1998.
Beliau sebelum ini pernah mengajar di sekolah rendah di kawasan lain, sebelum
melanjutkan pelajaran ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di Universiti Sains
Malaysia. Ijazah Sarjana Muda adalah dalam pengkhususan prasekolah. Beliau juga
merupakan Jurulatih Negeri untuk KSPK dan Pejabat Pendidikan Daerah Utara
(PPDU). Beliau pernah memberi kursus KSPK kepada guru-guru tadika swasta negeri
Pulau Pinang dan Kedah. Beliau juga
selalu memberi kursus dan menjadi fasilitator kepada guru-guru prasekolah Pulau
Pinang dalam bidang KSPK. Berdasarkan kepada pengetahuan dan pengalaman beliau,
pengkaji telah menjadikan beliau sebagai rujukan dan perbincangan dalam
pemilihan item instrumen.
Ketua Panitia Bahasa Melayu pula
telah mengajar dalam mata pelajaran tersebut salama 20 tahun. Beliau kini
mengajar Bahasa Melayu untuk murid Tahun Enam. Beliau pernah mengikut pelbagai
kursus peningkatan pengetahuan dan kemahiran Bahasa Melayu yang dianjurkan oleh
pihak JPN atau PPDU. Beliau kini sedang melanjutkan pelajaran secara Pensiswazahan
Guru di Institut Perguruan Darul Aman (IPDA). Beliau juga memegang beberapa
jawatan penting di sekolah, antaranya Guru Penyelaras Tahun Enam, Guru
Kaunseling, Setiausaha Persatuan Ibu Bapa dan Guru dan beberapa jawatan lain
lagi. Pengkaji juga berbincang dengan beliau berkenaan item instrumen.
3.7.2 Kebolehpercayaan
Kebolehpercayaan
merupakan satu kemestian dalam mengukur
ketepatan sesuatu ujian atau instrument. Chek Mat (2008), setiap ujian yang
dilaksanakan mestilah mempunyai kebolehpercayaan untuk mengukur ketepatan
ujian. Kebiasaannya kebolehpercayaan dapat diukur dengan melakukan ujian rintis
terlebih dahulu. Namum dalam kajian ini kebolehpercayaan instrument tiada,
kerana pengkaji tidak menjalankan kajian rintis. Hal ini kerana instrumen yang
digunakan adalah instrumen yang dikeluarkan oleh Bahagian Perkembangan
Kurikulum, yang memang telah terbukti kebolehpercayaannya.
3.7 Rumusan
Reka bentuk
kajian yang dijalankan adalah untuk melihat kanak-kanak yang dikaji secara
mendalam, di samping mengumpul data yang benar dan menepati seperti
apa yang diharapkan oleh pengkaji. Prosedur yang dijalankan adalah secara tidak
langsung dan tanpa kanak-kanak merasa tertekan. Dengan itu pengkaji mengambil
masa selam tujuh minggu bersama subjek di dalam kelas. Prosedur ini penting
bagi mendapat input yang lebih berkesan dan membantu dalam mengenal pasti
kanak-kanak yang dikaji adalah PC.
Pemerhatian
dijalankan berdasarkan senarai semak digunakan dalam menjalankan kajian. Hal
ini kerana penggumpulan data hanya melalui pemerhatian semata-mata tidak dapat
membantu pengkaji mengenal pasti kebolehan tahap penguasaan bahasa subjek. Rasional
pemilihan item-item dari Sukatan
Pelajran Tahun Satu dan Tahun Dua adalah untuk melihat tahap penguasaan bahasa subjek.
Menurut Yahya (2005), pelajar PC adalah kanak-kanak yang maju dalam pelajaran
dan menerima pelajaran lebih awal dari kanak-kanak normal. Item-item yang
digunakan telah disemak oleh mereka yang berpengalaman dalam bidang
masing-masing. Oleh itu kesahan terhadap item-item itu tidak perlu
dipertikaikan lagi.
BAB 4
DAPATAN
KAJIAN
4.1 Pendahuluan
Semua
data yang diperolehi daripada pemerhatian dan borang senarai semak terhadap
aspek membaca dan hasil kerja terhadap penulisan subjek dianalisis. Analisis terhadap borang senarai semak ,
dapat mengenal pasti penguasaan membaca subjek. Analisis terhadap hasil kerja
pula dapat mengenal pasti penguasaan menulis subjek. Hasil dapatan kajian
dianalisis dan dibincangkan berdasarkan persoalan kajian yang dibentuk.
4.2 Analisis Dapatan Kajian
Analis
dapatan yang akan dibuat adalah untuk menjawab persoalan kajian. Persoalan ini
terbahagi kepada tiga bahagian. Setiap bahagian akan dianalisis secara
terperinci.
4.2.1 Mengenal Pasti Kebolehan Membaca Kanak-Kanak
PC (SK 1)
Berdasarkan
kepada permerhatian berstruktur yang dijalankan, dapatan kajian dapat
diringkaskan seperti jadual 4.1 di bawah:
Set Soalan
|
Kandungan
Kebolehan Membaca
|
Markah
Subjek 1
|
Markah
Subjek 2
|
Analisis
|
1
|
Huruf kecil
|
26 / 26
|
26 / 26
|
Kedua-dua subjek dapat menyebut huruf
dengan lancar.
|
2
|
Huruf besar
|
26 / 26
|
26 / 26
|
Kedua-dua subjek dapat menyebut huruf
dengan lancar.
|
3
|
Fonik konsonan
|
8 / 8
|
8 / 8
|
Kedua-dua subjek dapat menyebut huruf
awal dengan betul.
|
4
|
Vokal
|
6 / 6
|
6 / 6
|
Kedua-dua subjek dapat menyebut huruf
vocal awal dengan betul.
|
5
|
Suku kata kv
|
12 / 12
|
12 / 12
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar.
|
6
|
Suku kata kvk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- Boleh membaca dengan lancar.
Subjek
2 - ‘kit’ disebut ‘kin’, kesilapan
sebutan mungkin kerana gugup.
|
7
|
Suku kata kv melibatkan diftong dan
difgraf
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar.
|
8
|
Suku kata kvk melibatkan difgraf
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- Boleh membaca dengan lancar kecuali
‘nyang’ disebut sedikit gagap dan tidak yakin.
Subjek
2 – Semua boleh dibaca kecuali nyak,
ngat dan nyang, perlu dieja sebelum dibatang.
|
9
|
Perkataan v + kv
|
8 / 8
|
8 / 8
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar.
|
10
|
Perkataan kv
+ kv
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Kedua-dua subjek dapat membatanag suku
kata dengan lancar.
|
11
|
Perkataan kv + kv melibatkan difgraf
|
6 / 6
|
6
/ 6
|
Sujek
1- Boleh membaca dengan lancar
Subjek
2 – Semua boleh dibaca kecuali ngilu
dan ngeri perlu dieja sebelum dibatang.
|
12
|
Perkataan kv + kv melibatkan diftong
|
6
/ 6
|
6
/ 6
|
Sujek
1- Boleh membaca dengan lancar
Subjek
2 – Semua boleh dibaca kecuali kelui
dan kalui perlu dieja sebelum dibatang
|
13
|
Perkataan kvk
|
10 / 10
|
8 / 10
|
Sujek
1- Boleh t membaca dengan lancar
Subjek
2 – Semua boleh dibaca kecuali ‘lap’
jadi ‘lau’ dan ‘wap’ jadi ‘wau’.
Mungkin terlalu yakin dengan diri sendiri, kerana bila ditnya sekali
lagi, beliau tetap mengatakan jawapan yang diberikan betul
|
14
|
Perkataan v + kvk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar.
|
15
|
Perkataan v + kvkk
|
10
/ 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- Boleh membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca tetapi kurang lancar,
beberapa perkataan dieja terlebih dahulu.
|
16
|
Perkataan kv + kvk / kvk + kv
|
10 / 10
|
10
/ 10
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar kecuali ‘tempo’
dibatang ‘tempo’
|
17
|
Perkataan kv + kvkk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Kedua-dua subjek dapat membatang suku
kata dengan lancar.
|
18
|
Perkataan kv + kvk / kvk + kv
melibatkan difgraf
|
8 / 8
|
10 / 10
|
Kedua-dua subjek dapat membaca suku
kata dengan lancar.
|
19
|
Perkataan kvk + kvk
|
10 / 10
|
8 / 8
|
Sujek
1- Boleh membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca tetapi kurang lancar,
beberapa perkataan dieja terlebih dahulu.
|
20
|
Perkataan kvk + kvk dengan difgraf
|
10
/ 10
|
9
/ 10
|
Sujek
1- Boleh membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca tetapi kurang lancar,
beberapa perkataan dieja terlebih dahulu.
|
21
|
Perkataan mengandungi vokal berganding
|
10 / 10
|
9
/ 10
|
Sujek
1- Boleh membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca tetapi kurang lancar,
beberapa perkataan perlu dieja terlebih dahulu.
|
22
|
Perkataan kv + kv + kv
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja terlebih dahulu.
|
23
|
Perkataan kv + kv + kkv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja terlebih dahulu.
|
24
|
Perkataan kv + kv + kvv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja terlebih dahulu.
|
25
|
Perkataan kv + kv + kkvv
|
4 / 4
|
4
/ 4
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja terlebih dahulu.
|
26
|
Perkataan kvk + kv + kvk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja terlebih dahulu.
|
27
|
Perkataan kv + kv + kvkk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap
|
28
|
Perkataan kv + kvk + kvkk
|
10
/ 10
|
8 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap
|
29
|
Perkataan kvk + kv + kvkk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap
|
30
|
Perkataan kvkk + kv + kvk
|
10 / 10
|
10 / 10
|
Sujek
1- Dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap
|
31
|
Perkataan kv + kvkk + kvk
|
9
/ 10
|
9 / 10
|
Sujek
1- dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar Namun sebutan untuk ‘merengkok’ tidak berapa tepat.
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap. Namun sebutan untuk ‘selonggok’ tidak berapa tepat.
|
32
|
Membaca ayat mudah
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Sujek
1- Dapat membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar
Subjek
2 – Boleh membaca, tetapi beberapa
perkataan dieja secara senyap.
|
33
|
Bacaan Pemahaman
|
3 / 3
|
3 / 3
|
Sujek
1- Boleh membaca terus tanpa mengeja
dengan lancar dan intonasi yang betul. Menjawab soalan pemahaman tanpa
merujuk kepada petikan.
Subjek
2 – Boleh membaca, beberapa perkataan
dieja secara senyap dan dapat menjawab soalan pemahaman dengan baik dan hanya
satu soalan dirujuk petikan
|
Markah
Keseluruhan
|
317
/ 318
|
311
/ 318
|
Terdapat sedikit perbezaan markah
antara kedua-dua subjek iaitu sebanyak 6 markah
|
|
Peratus
Keseluruhan (%)
|
99.7
|
97.8
|
Perbezaan peratus kedua-dua subjek
juga sedikit iaitu 1.9 peratus sahaja
|
Jadual 4.1 : Analisis Dapatan
Kebolehan Membaca
Berdasarkan
kepada analisis kebolehan membaca subjek telah menguasai kemahiran bagi murid
Tahun Satu dan Tahun Dua. Subjek 1 telah mengusai sepenuhnya kemahiran yang
diuji, terdapat beberapa kesilapan bacaan adalah kerana kesilapan membatang
sukukata akhir. Subjek 2 juga telah menguasai kemahiran namum masih perlu
mengeja bila membabitkan perkataan dengan sukukata yang lebih sukar.
4.2.2 Mengenal Pasti Kebolehan Menulis Kanak-Kanak
PC
Berdasarkan
kepada ujian menulis yang dijalankan oleh subjek, maka dapat diringkaskan
seperti yang terdapat dalam jadual 4.2
di bawah:
Set
Soalan
|
Kandungan
Kebolehan Menulis
|
Markah
Subjek 1
|
Markah
Subjek 2
|
Analisis
|
1
|
Huruf kecil
|
26 / 26
|
26 / 26
|
Kedua-dua subjek menulis huruf kecil
dengan betul
|
2
|
Huruf besar
|
26 / 26
|
26 / 26
|
Kedua-dua subjek menulis huruf kecil
dengan betul
|
3
|
Suku kata v
|
6 / 6
|
6 / 6
|
Kedua-dua subjek menulis suku kata v
dengan betul
|
4
|
Suku kata kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis suku kata kv
dengan betul
|
5
|
Perkataan kv + kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kv dengan betul
|
6
|
Perkataan kv + kv + kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kv + kv dengan betul
|
7
|
Perkataan v + kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan v +
kv dengan betul
|
8
|
Perkataan kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kvk
dengan betul
|
9
|
Suku kata kvk
|
5 / 5
|
4 / 5
|
Sujek
1- Menulis suku kata kvk dengan betul
Subjek
2 – Menulis suku kata kvk dengan betul
kecuali sampah telah dieja dengan sempah.
|
10
|
Perkataan v + kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan v +
kvk dengan betul
|
11
|
Perkataan kv + kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kvk dengan betul
|
12
|
Perkataan kvk + kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kvk
+ kv dengan betul
|
13
|
Perkataan kvk + kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kvk
+ kvk dengan betul
|
14
|
Perkataan kv + kv + kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kv + kvk dengan betul
|
15
|
Perkataan kvk + kv + kvk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kvk
+ kvk dengan betul
|
16
|
Perkataan kv + kvkk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kvkk dengan betul
|
17
|
Perkataan kvkk
|
4 / 4
|
4 / 4
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan
kvkk dengan betul
|
18
|
Perkataan v + kvkk
|
4 / 4
|
4 / 4
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan v +
kvkk dengan betul
|
19
|
Perkataan kvk + kvkk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kvk
+ kvkk dengan betul
|
20
|
Perkataan kvkk + kv
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan
kvkk + kv dengan betul
|
21
|
Perkataan kvkk + kvk
|
5 / 5
|
4 / 5
|
Sujek
1- Menulis perkataan kvkk + kvk dengan betul
Subjek
2 – Menulis perkataan kvkk + kvk dengan betul kecuali ‘mangkuk’ ditulis
‘mangkok’
|
22
|
Perkataan kvkk + kvkk
|
5
/ 5
|
4 / 5
|
Sujek
1- Menulis perkataan kvkk + kvkk dengan betul
Subjek
2 – Menulis perkataan kvkk + kvk dengan betul kecuali ‘tanglung’ ditulis
‘tanglong’
|
23
|
Perkataan kv + kv + kvkk
|
5 / 5
|
5 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv
+ kv + kvkk dengan betul
|
24
|
Perkataan kv + kvk + kvkk
|
4 / 5
|
4 / 5
|
Kedua-dua subjek menulis perkataan kv + kvk + kvkk dengan betul kecuali
‘pelampung’ ditulis ‘pelampong’
|
25
|
Perkataan mengandungi diftong dan
vokal berganding
|
10 / 10
|
9 / 10
|
Sujek
1- Menulis perkataan mengandungi
diftong dan vokal berganding dengan betul
Subjek
2 – Menulis perkataan mengandungi
diftong dan vokal berganding dengan betul
kecuali ‘periuk’ ditulis ‘periok’
|
26
|
Perkataan mengandungi huruf kosonan
berganding
|
9 / 10
|
8 / 10
|
Sujek
1- Menulis perkataan mengandungi huruf
kosonan berganding dengan betul kecuali
‘bangau’ ditulis ‘bangan’
Subjek
2 – Menulis Perkataan mengandungi huruf
kosonan berganding kecuali ‘monyet’ ditulis ‘monyiet’
|
Markah
Keseluruhan
|
179 /
181
|
174
/ 181
|
Terdapat perbezaan markah sebanyak 5
antara kedua subjek.
|
|
Peratus
Keseluruhan (%)
|
98.9
|
96.1
|
Perbezaan peratus kedua-dua subjek
juga sedikit iaitu 2.8 peratus sahaja
|
Jadual 4.2 : Analisis Dapatan
Kebolehan Menulis
Berdasarkan
kepada analisis kebolehan menulis subjek telah menguasai kemahiran bagi murid
Tahun Satu dan Tahun Dua. Kedua-dua subjek mempunyai kebolehan menulis yang
telah berkembang dengan baik.
4.2.3 Mengukur Darjah Kecerdasan Aspek Bahasa
Melalui Skala Pemarkahan (Ubah Suai Ujian Stanford-Binet) – (SK 3)
Di
bawah adalah jadual yang digunakan untuk
menukur pencapaian membaca dan menulis
subjek. Pengukuran ini adalah untuk
menetapkan pengelasan aspek membaca dan menulis bagi kanak-kanak PC. Jadual ini
dibina bagi menyesuaikan pengelasan mengikut iklim pendidikan di Negara kita.
Markah darjah
kecerdasan (%)
|
Pengelasan
|
90 -100
|
Pintar Cerdas
|
75-89
|
Pintar
|
60-74
|
Sederhana Pintar
|
Bawah 59
|
Kurang Pintar
|
Jadual 4.3 : Jadual Markah Darjah Kecerdasan
Kanak-Kanak Pintar Cerdas Dari
Aspek Bahasa
Pengukuran
darjah kecerdasan aspek bahasa melalui skala permarkahan yang diubah suai dari
Ujian Standford – Binet. Berdasarkan kepada
aspek membaca dan menulis, markah dikira secara berasingan dan dapat
ditunjukkan dalam 4.4 di bawah:
Kecerdasan
|
%
Kecerdaasan Subjek 1
|
Pengelasan
Kecerdasan
|
% kecerdasan Subjek 2
|
Pengelasan
Kecerdasan
|
Analisis
|
Membaca
|
99.7
|
Pintar Cerdas
|
97.8
|
Pintar Cerdas
|
Kedua-dua subjek yang dikaji adalah
berada dalam kategori pintar cerdas dari aspek membaca.
|
Menulis
|
98.9
|
Pintar Cerdas
|
96.1
|
Pintar Cerdas
|
Kedua-dua subjek yang dikaji adalah
berada dalam kategori pintar cerdas dari aspek menulis.
|
Jadual 4.4 : Jadual Pengelasan
KAnak-Kanak Pintar Cerdas Dari Aspek
Bahasa
Berdasarkan
kepada jadual di atas dapat dirumuskan bahawa kedua-dua subjek kajian berada
dalam kategori pintar cerdas untuk kebolehan membaca dan menulis.
4.3 Rumusan
Berdasarkan
dapatan kajian yang dijalankan, kedua-dua subjek kajian memang tergolong dalam
kanak-kanak PC. Walaupun umur kedua-dua berbeza setahun namum tahap penguasaan
membaca dan menulis antara keduanya hampir sama. Subjek 1 mendapat 100%
sementara itu subjek 2 pula mendapat 95%. Perbezaan markah ini adalah sebanyak
5% sahaja, dan perbezaan ini adalah kecil sahaja.
Aspek
menulis pula, kedua-dua subjek juga menunjukan markah kecerdasan
pada penanda aras PC. Subjek 1 mendapat 98% semetara subjek 2
mendapat 92%.
Perbezaan sebanyak 6%, merupakan
perbezaan yang kecil sahaja. Hal ini mungkin berlaku kerana subjek 2 lebih muda
dari subjek 1, dengan itu pengalaman dan pengetahuan juga kurang berbanding
subjek 1.
BAB 5
PERBINCANGAN
DAN IMPLIKASI KAJIAN
5.1 Pendahuluan
Bab
ini membincangkan rumusan secara keseluruhan, dapatan kajian berasaskan
keputusan yang diperoleh dalam bab empat, rumusan dapatan kajian, implikasi
dapatan kajian dan memberi beberapa cadangan untuk meningkatkan potensi
kanak-kanak PC oleh pihak sekolah, KPM dan penyelidik.
5.2 Rumusan Dapatan Kajian
Dapatan
kajian ini dapat dirumuskan kepada tiga perkara berdasakan kepada persoalan
kajian yang dibentuk dalam bab satu:
5.2.1 Mengenal Pasti Kebolehan Membaca Kanak-Kanak
PC (SK 1)
Pada
peringkat prasekolah keupayaan membaca kanak-kanak selalunya terhad kepada
perkataan dan ayat mudah sahaja. Perkataan berimbuhan mudah sahaja yang mampu
dibaca oleh kanak-kanak prasekolah. Kebolehan membaca subjek kajian adalah
sangat baik. Dengan markah yang diperolehi melebihi penanda aras PC. Walaupun
menggunakan KSSR Tahun Satu dan Dua, kedua-dua subjek mampu membaca dengan baik
dan lancar. Kebolehan membaca subjek
kajian adalah baik walaupan terdapat perbezaan umur di antara keduanya.
Perbezaan umur selama satu tahun antara keduanya hanya member sedikit perbezaan
dari segi kelancaran bacaan.
Bagi subjek 1,
pembacaannya sangat baik, lancar dan boleh membaca dengan intonasi yang betul.
Walau pun perkataan yang diuji adalah susah dan tidak ada dalam pembendaharaan
kata subjek namun beliau mampu membacanya. Contoh perkataan tersebut ialah
erong, jangkau, lenggang, bengkung, sengkang, tunggang, meringai, melangai,
jerangau, benderang,selonggok, merengkok dan lain-lain lagi. Terdapat satu
kesilapan membaca perkataan bagi subjek 1 ini iaitu merengkok dengan menyebut
merongkak. Pada pendapat pengkaji, kesalahan ini tidak mencacatkan hasil
kajian. Bila ditanya semula pada hari lainnya subjek 1 dapat menyebut perkataan
tersebut dengan betul.
Subjek 2 juga
telah menguasai semua kemahiran yang diuji Cuma terdapat beberapa perkataan
yang belum dikuasainya. Namun ini tidak menjejaskan hasil kajian. Subjek 2
boleh membaca semua perkataan namun bagi perkataan susah beliau akan mengejanya
terlebih dahulu. Pada peringkat kemahiran awal yang diuji, subjek 2 akan
mengeja dan membatang secara kuat. Setelah beberapa kali menjalankan ujian
subjek mula membatang secara senyap.
Kesimpulanya
kedua-dua subjek berada dalam pengelasan pembacaan peringkat pintar cerdas
membaca.
5.2.2 Mengenal Pasti Kebolehan Menulis Kanak-Kanak
PC
Berdasarkan
kajian yang dijalankan kedua-dua subjek telah menguasai kemahiran menulis
dengan baik. Terdapat beberapa kesalahan ejaan terutama melibatkan huruf u
dengan o. Contohnya mangkuk deeja dengan mangkok, pelampung dieja dengan
pelampong. Namum kesalahan besar lain tidak kelihatan. Bagi kesalahan menulis
huruf terbalik juga tidak terdapat pada kedua-dua subjek.
Penulisan
subjek 1 adalah lebih ketekalannya berbanding subjek 2, mungkin perbezaan umur
mempengaruhi perkembangan motor halus dan ketekalan penulisan hurf-huruf.
Kesimpulannya kedua-dua subjek mempunyai kebolehan menulis yang baik seiring
dengan keputusan dari kajian yang mengatakan bahawa kedua-dua subjek berada
dalam kategori pintar cerdas menulis.
5.2.3 Mengukur Darjah Kecerdasan Aspek Bahasa
Melalui Skala Pemarkahan (Ubah Suai Ujian Stanford-Binet) – (SK 3)
Pengukuran
menggunakan skala yang diubah suai dari Ujian Stanford-Binet telah menunjukkan
keputusan ujian membaca dan menulis adalah seperti dalam jadual 4.4 di atas. Kedua-dua
subjek kajian adalah berada dalam kategori pintar cerdas dari aspek membaca
berdasarkan kepada peratus yang diperolehi oleh subjek. Subjek 1 memperoleh
sebanyak 99.7% sementara subjek 2 memperoleh 97.8%.
Kedua-dua
subjek yang dikaji adalah juga berada dalam kategori pintar cerdas dari aspek
menulis. Hal ini, berdasarkan kepada peratus yang diperolehi oleh kedua-dua
subjek iaitu subjek 1, 98.9% sementara subjek 2, 96.1%. Hasil kajian telah
mengenal pasti bahawa kedua-dua subjek sememangnya mempunyai kebolehan membaca
dan menulis yang sangat baik.
5.3 Perbincangan
Perbincangan
dilakukan berdasarkan kepada rumusan dapatan dan pendapat dari tokoh-tokoh
berkaitan dengan persoalan kajian. Perbincangan adalah dari segi:
5.3.1 Mengenal Pasti Kebolehan Membaca Kanak-Kanak
PC (SK 1)
Abd.
Aziz (2000), menurut Piaget kanak-kanak bersedia untuk belajar
sesuatu apabila mereka sudah sampai pada tahap perkembangan mental yang
diperlukan. Hal ini bermakna, paras kesukaran bahan pembelajaran itu perlu
selaras dengan paras kematangan mental mereka. Namum dalam kes ini subjek
mempuyai kematangan atau usia mental yang lebih berbanding usia fizikalnya. Kebolehan membaca dengan baik subjek
telah menunjukkan bahawa subjek telah melangkaui paras kematangan bagi umur subjek. Secara tidak langsung, subjek telah membuktikan kematangan mereka telah meletakkan mereka dalam kategori
PC, hal ini dipersetujui oleh Mahani et.al.(2006), usia mental kanak-kanak pintar cerdas
biasanya lebih matang dari usia fizikal. Menurut Hasan Mohd Ali (2006),
kanak-kanak pintar cerdas menguasai bahasa dengan fasih pada usia yang terlalu
awal. Kajian ini telah mengenal pasti akan penguasaan membaca yang fasih
merupakan satu ciri pintar cerdas.
5.3.2 Mengenal Pasti Kebolehan Menulis Kanak-Kanak
PC (SK 2)
Kebolehan
menulis yang dikuasai saling berkait rapat dengan keupayaan membaca. Apabila
seseorang individu mampu membaca, dia lazimnya juga mampu menulis. Tapi mampu
menulis tidak semestinya menguasai membaca. Mahzan (2008), kemahiran menulis merupakan
kemahiran yang amat penting bagi melahirkan seseorang kanak-kanak literasi
bahasa yang dapat memperkembangkan akal, pemikiran dan perhubungan sesama
manusia. . Dapatan kajian telah mengenal pasti bahawa subjek kajian mempunyai
kebolehan menulis yang baik. Ini dapat dibuktikan melalui jadual 4.4 iaitu
Jadual Pengelasan KAnak-Kanak Pintar Cerdas
Dari Aspek Bahasa. Peratusan yang tinggi untuk kedua-dua subjek telah
meletakkan mereka dalam kategori pintar cerdas.
5.3.3 Mengukur Darjah Kecerdasan Aspek Bahasa
Melalui Skala Pemarkahan (Ubah Suai Ujian Stanford-Binet) – (SK 3)
Hasan Mohd Ali
(2006), beliau menjelaskan bagi kanak-kanak prasekolah ujian yang biasa
dijalankan ialah bagi mengukur kebolehan dan perkembangan seperti pencapaian bahasa. Kajian ini menggunakan ujian membaca dan
menulis untuk menilai kecerdasan bahasa yang merupakan aspek utama pintar
cerdas. Skala yang diubah suai telah digunakan dalam menilai kebolehan pelajar.
Dapatan kajian telah mengesahkan kebolehan subjek dalam membaca dan menulis
mencapai tahap yang cemerlang iaitu pintar cerdas.
5.4 Implikasi Kajian
Hasil
daripada kajian ini berbagai implikasi dapat dihuraikan, antaranya terhadap
perkembangan pendidikan kanak-kanak PC. Sememangnya banyak kajian telah
dijalankan berkenaan PC namun skop kajian berkisar kepada murid sekolah rendah
atau menengah sahaja. Dengan demikian, kajian ini memberi sedikit maklumat
tentang kanak-kanak prasekolah yang PC. Dengan itu, kajian ini akan membuka
jalan kepada pengkaji-pengkaji lain untuk membuat kajian terhadap kanak-kanak
prasekolah pula.
Seterusnya,
kajian ini dapat menghuraikan kemusyikilan yang bermain di fikiran
pengkaji-pengkaji lain bahawasanya kajian terhadap PC ini boleh dilakukan dari
usia prasekolah lagi. Jika terdapat pendapat mengatakan susah untuk mengkaji
kerana kanak-kanak ini kecil dan selalu berubah tingkah lakunya, kini terbukti
kajian terhadap kanak-kanak prasekolah tidak seperti yang disangka. Hal ini
akan berjalan dengan baik sekiranya pengkaji tahu strateginya.
Kajian
yang baik dan lengkap dapat mendedahkan maklumat yang tepat kepada masyarakat.
Dengan itu akan dapat mendidik masyarakat menjadi masyarakat yang prihatin. Hal
ini kerana, keperluan golongan PC ini berbeza dengan golongan normal. Pemikiran
mereka selalunya kreatif dan kritis. Mereka dapat memikirkan sesuatu yang tidak
mampu difkirkan oleh kita. Keperluan dan kehendak mereka seharusnya diusahakan.
Dengan ini, kita tidak mensia-siakan potensi yang ada dalam diri mereka. Di
sini guru juga memainkan peranan dengan bersedia dan melengkapkan diri dengan
ilmu dan pengetahuan baru, ini kerana golongan PC ada banyak idea untuk
bertanya.
Seterusnya,
semakin banyak kajian seperti ini dijalankan maka semakin banyaklah maklumat
tentang PC ini dapat kita ketahui. Pelbagai maklumat yang berguna akan dapat disalurkan
kepad pihak-pihak tertentu, agar dapat mengubah sedikit dasar pendidikan atau
kurikulum agar bersesuaian dengn golongan PC ini.
Akhirnya,
kajian ini juga berguna kepada ibu bapa. Ibu bapa dapat menyediakan ruang dna
peluang kepada golongan PC ini untuk berkembang. Ruang di sini dimaksudkan
tidak mengokong keupayaan mereka dengan melarang melakukan sesuatu yang boleh
kembangkan lagi potensi mereka. Peluang pula, ibu bapa boleh membantu mereka PC
ini dengan membawa mereka ke tempat-tempat yang boleh mengembangkan lagi
potensi yang ada dalm diri mereka. Contonya Pusat Sains Negara, perpustakaan,
galakan mereka memasuki pertanding-pertanding dan berikan mereka peluang sertai
Permata Pintar melalui pendaftaran yang dibuat secara “online”. Di samping itu
juga, ibu bapa haruslah bertindak seperti profesional dengan menambah ilmu
asuhan bagi kanak-kanak PC ini.
5.4 Cadangan Kajian Lanjutan
Pada
masa hadapan, pengkaji ingin mencadangkan agar kajian yang akan dijalanknan
nanti akan merangkumi skop yang lebih luas. Hal ini kerana, kajian ini
dijalankan bertumpu kepada satu sekolah
dan dua subjek sahaja. Maka segala dapatan hanya boleh dibincangkan dalam
kontek di mana kajian ini dijalankan sahaja. Dengan kata lain, ruang lingkup
perbincangan adalah lebih sempit. Oleh itu pengkaji cadangkan agar kajian yang
lebih luas dapat dijalankan bagi meningkatkan lagi nilai atau dapatan kajian.
Mungkin untuk kajian akan datang pengkaji boleh memilih lebih ramai subjek.
5.5 Kesimpulan
Kajian
ini mendapati bahawa subjek kajian boleh dikategorikan sebagai pintar cerdas.
Hal ini, berdasarkan kepada pengusaan membaca dan menulis subjek melebihi
markah darjah kecerdasan 90%. Dengan ini, Kecerdasan bahasa memainkan peranan
penting dalm menilai seseorang individu pintar cerdas. Penggunaan alat
pengukuran yang diubahsuai dari Ujian Stanford_Binet, juga menunjukkan aras
pintar cerdas.
Prosedur
kajian yang dijalankan tidak membebankan subjek, oleh itu, subjek tidak merasa
tertekna dan memberi kerja sama yang baik. Subjek yang dipilih sememangnya amat
sesuai kerana mereka berani dan rajin. Hal ini, telah membawa kepada
pengumpulan data yang mudah dan berkesan.
Kanak-kanak
PC sebenarnya memerlukan kurikulum tambahan bagi memperkembangkan potensi yang
ada dalam diri. Kurikulum sedia ada boleh dibaik pulih dengan menambah beberapa
standard kandungan dan standard pembelajaran. Secara tidak langsung, hal ini
juga dapat membantu guru yang mempunyai murid PC.
No comments:
Post a Comment